4 miljoen euro maatschappelijke impact door te delen

De deelplatformen Peerby, Thuisafgehaald, SnappCar en Croqqer hebben in Nederland samen al meer dan honderdduizend huur-, leen- of deelovereenkomsten tot stand gebracht. Om te meten welke maatschappelijke impact de deelplatforms écht creëren voor klanten en de maatschappij, heeft Achmea samen met True Price en de platforms gekeken naar hun maatschappelijke impact. De studie laat zien dat de vier onderzochte deelinitiatieven samen in 2014 een maatschappelijke impact van 4 miljoen euro creëerden, die hoofdzakelijk bestaat uit meer en betere sociale relaties. Ook laat het onderzoek zien dat iedere transactie ten minste 15 euro oplevert aan sociale waarde. Lees meer... 

Read More
Gestolen uitgeleende fiets

Welke regels gelden in de deeleconomie? Wat kan ik doen als ik mijn uitgeleende fiets niet terugkrijg, omdat deze is gestolen? Met deze vragen zat Esther. Ze kreeg via Peerby een oproep van de Franse Jean Paul die in Utrecht op Erasmus was. Hij had een fiets nodig. Esther had sinds haar baan niet meer zo veel tijd voor haar mountainbike als toen ze nog studeerde. Ze besloot het rijwiel van het plafond in het trappenhuis omlaag te takelen en uit te lenen aan Jean Paul. Alles verliep goed en Jean Paul bracht de fiets keurig terug op de afgesproken maandag erna. Een maand later kreeg Esther weer bericht van Jean Paul. Lees meer... 

Read More
Social Conference: De impact van de gedeelde economie

Door: Redactie Emerce

Iedereen kent AirBNB, Peerby en Uber, en de impact die deze disruptieve startups op bedrijven hebben is enorm. Op The Social Conference komende donderdag in Amsterdam een discussie hierover met vertegenwoordigers uit deze nieuwe economie.

De deeleconomie wordt vaak gezien als een bedreiging voor bestaande industrieën. Dit is in een aantal opzichten terecht. Het is immers zo dat er banen verloren gaan wanneer we efficiënter omgaan met bestaande middelen en er minder geproduceerd hoeft te worden. 

Read more...

Read More
Bijeenkomst 'Sharing Cities' (voor overheden) op 2 april 2015

Klik hier voor de flyer met alle informatie over deze bijeenkomst.

Een 'Sharing City' is een stad bekeken door de 'bril van de deeleconomie.' Een bril die uitzicht geeft op een grote hoeveelheid nog onbenutte capaciteit.

Het benutten van deze capaciteit maakt de stad duurzaam, rijk aan sociaal kapitaal en economisch veerkrachtig: de deeleconomie is een aanjager van de duurzame stad. Onder meer de Europese Unie, het World Economic Forum, het OECD en ook het Witte Huis besteden al aandacht aan de mogelijkheden die de deeleconomie biedt voor steden.

Read more...

Read More
Deelplatform Toogethr overgenomen door Calendar42

 

Calendar42, spin-off van de TU Delft en in 2014 finalist van de 'Accenture Innovation Awards', heeft vandaag aangekondigd Toogethr over te nemen. 

Toogethr is een Nederlands deelplatform actief op het gebied van carpoolen & ridesharing (ritten delen). Met Toogethr kunnen gebruikers samen reizen, zowel bij incidentele ritten naar bijvoorbeeld festivals als bij het dagelijkse woon-werkverkeer.

Read more...

Read More
Tupperwareparty 2.0

“Wil iemand een stijltang? Waarom ik die wegdoe? Ik heb al stijl haar.” Een betere en grappigere manier om de ruilparty te starten, was er eigenlijk niet. Het gaf precies de essentie weer van deze middag; waarom heeft een mens zoveel spullen die zinloos op planken en in kasten liggen, terwijl ze voor anderen nog waardevol kunnen zijn.Vroeger kwam iemand langs om tupperwarebakjes aan te prijzen, die je vaak niet eens nodig had. Nu ruilen we spullen zodat we niets nieuws meer hoeven te kopen.

Read more...

Read More
BLOG: 'No trust, no transaction'

Door: Jessica Slijpen (shareNL)

Vertrouwen is volgens velen hét ruilmiddel in de deeleconomie. Scherper gesteld: zonder (positieve) reputatie heb je geen toegang tot de handel binnen dit domein. In de deeleconomie wordt immers per keer beoordeeld of beide ‘transactiepartners’ wel zaken met elkaar willen doen. Of het nu gaat om gratis diensten of betaalde diensten, zowel aanbieder als afnemer kiezen telkens opnieuw. En dat is anders dan in de ‘reguliere' economie. Daar kiest een consument van welke online of offline dienstverlener hij/zij gebruik wil maken en in principe is elke consument welkom, zonder screening vooraf. Die transacties zijn bovendien omkleed met leveringsvoorwaarden en wetten en regels; vertrouwen is daarmee geïnstitutionaliseerd. Bij de deeleconomie, met peer-to-peer (of business-to-business) transacties, is dat dus anders.

Read more...

Read More
Centraal Beheer en Peerby starten samenwerking voor spullenleen verzekering

Verzekeraar Centraal Beheer en spullenleen platform Peerby hebben een overeenkomst gesloten voor het ontwikkelen van een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. De optionele ‘Peerby Garantie’ is een uitkomst wanneer onverhoopt iets mis gaat als buren spullen (uit)lenen. Zo wordt spullen (uit)lenen laagdrempeliger en het waarborgt de goede relatie met de buren. Centraal Beheer onderstreept hiermee dat ze inzet op de toekomst van de deeleconomie. Voor Peerby gaat het aanbieden van de garantie hand in hand met het eerste verdienmodel.

Read more...

Read More
Een date om Duits te praten

Ik besloot mijn Duits maar weer eens uit de mottenballen te halen. Een taal die lang niet gesproken is, moet eerst grondig worden afgestoft. In 2005 studeerde ik in Berlijn en gebruikte mijn Duits daarna vrijwel nooit meer. De kennis zit er nog wel, maar ergens diep verscholen in de krochten van mijn brein. Een talencursus is prijzig en start bovendien niet meteen volgende week. Ik besloot daarom een oproepje te plaatsen op Facebook in de groep Amsterdam Durft te Vragen. Al snel kreeg ik een reactie van Bea, die een deel van haar jeugd in Duitsland heeft gewoond. Ze wilde graag Duits spreken en misschien kon ik haar in ruil daarvoor helpen met een crowdfundingcampagne?

Read more...

Read More
Te laf om te delen

Op het station van Breda, een glinsterende hal waar het iedere dag Kerstmis lijkt, stond een zwarte vleugel opgesteld. Niemand bespeelde de vleugel en zonder pianist leek het instrument misplaatst. Zo om de hoek bij de Smullers en de Etos stond hij zielig te glimmen. In de AKO ging ik op zoek naar lectuur voor de terugreis. Een boek, een krant. Ik kon niet kiezen. En toen opeens, pianoklanken.

Read more...

Read More
'Verzekeraars en de deeleconomie? Ze moeten aan de bak!'

Door: Verbond van Verzekeraars

Verzekeraars zijn er om ontwikkelingen als Airbnb te stimuleren. Dat past immers bij hun kernwaarden ‘mogelijk maken’, ‘zekerheid bieden’ en ‘maatschappelijke betrokkenheid’. Dat schrijft het Verbond vandaag in het position paper ‘Deeleconomie = kansen / bedreigingen’. Het Verbond roept verzekeraars dan ook op sharingpolissen te ontwikkelen.

De deeleconomie is voor verzekeraars een interessant vraagstuk. Schadeverzekeringen zijn van oudsher namelijk ingedeeld naar bezit, en niet naar gebruik. Die indeling gaat door de oprukkende deeleconomie op de helling. Gedeeld gebruik maakt het inschatten van het risico en het prijskaartje dat daaraan hangt immers veel gecompliceerder.

Read more...

Read More
'Polarisatie helpt de deeleconomie niet verder'

Door: Maurits Kreijveld via Marketingfacts Na een periode van hosanna-verhalen over de deeleconomie steekt een steeds straffere wind van kritiek op: bedrijven die de deeleconomie prediken, houden ons voor de gek en het is de wolf van het aloude kapitalisme in schaapskleren. De uitzending van Tegenlicht van vorige week zondag was daarvan een goed voorbeeld. De discussie lijkt nu te verengen tot een discussie ‘voor’ of ‘tegen’ en ‘goed’ of ‘slecht’. Als samenleving komen we daar uiteindelijk niet verder mee. We hebben grote behoefte aan nieuwe initiatieven en innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, aan nieuwe diensten die onze welvaart en welzijn vergroten. Waarbij slim gebruikgemaakt wordt van de nieuwe mogelijkheden die digitalisering en verbondenheid bieden voor samenwerking op uiteenlopende manieren.

Read more...

Read More
In The Optimist: 'Heerlijk zullen we alles delen'

Door: Pauline Bijster Bijna 11 miljard euro, dat is de waarde van Airbnb. Daarmee is het platform waar huiseigenaren hun woning kunnen verhuren, in slechts zes jaar tijd uitgegroeid tot het op een na waardevolste private bedrijf in Silicon Valley. De eerste plaats is voor Uber, een alternatieve taxidienst die na vijf jaar al een kleine 14 miljard euro waard is. Wie nog dacht dat de deeleconomie een marginaal verschijnsel was, zal zich toch even achter de oren krabben bij deze cijfers.

Read more...

Read More