Croqqer op weg naar méér buurtambassadeurs
Door: Robert van den Oever (Sprout) Deelplatform Croqqer is klaar voor een belangrijke groeistap. Door nieuwe financiering kunnen er méér buurtambassadeurs aan de slag.
Op deelplatform Croqqer kunnen mensen die een klusje te vergeven hebben, en mensen die dat graag willen doen, elkaar vinden. Een plafonnetje leggen, een lekkende kraan repareren of een schutting zetten, plaats je oproep op Croqqer en er is altijd wel iemand in de buurt te vinden die dat voor je wil doen. Tegen betaling of in ruil voor een dienst, dat kan de aanbieder zelf bepalen. Ook voor minder intensieve klussen, zoals op de kat passen en de planten watergeven, kan je op Croqqer terecht.
Croqqer is vorig jaar opgericht door Rob van de Star en Yvette de Vries. De wens tot lokale burgerinitiatieven komt voort uit hun eigen gezinsleven. ‘We hadden het druk met onze vier kinderen, die nu het huis uit zijn, en we hadden altijd te weinig tijd. Vaak dachten we, zou er niet iemand zijn die met dit of dat kan helpen. Maar hoe vind je elkaar? Nu hebben we die mogelijkheid gerealiseerd.’
Startend ondernemer op je 58e
Van de Star heeft lang bij CapGemini gewerkt en daarna bij enkele internetbedrijven. Met alles wat hij daar heeft geleerd op zak, richtte hij Croqqer op. ‘Op mijn 58e ben ik startend ondernemer geworden. Je bent nooit te oud om met iets nieuws te beginnen.’
Van de Star stuurt 45 buurtambassadeurs aan, die in wijken en buurten ondersteunen bij het bij elkaar brengen van mensen. Dit menselijke aspect onderscheidt Croqqer van andere deelplatforms, meent hij. ‘Bij ons is het echt mensenwerk’. Croqqer vraagt een service fee van 20 procent op elke transactie. Daarvan worden de buurtambassadeurs betaald.
Nieuwe groeistap
Anderhalf jaar na de oprichting is het tijd voor de volgende groeistap. Via crowdfunding wil Croqqer 100.000 euro ophalen om zijn dienstverlening uit te breiden en het aantal ambassadeurs op te krikken naar 250. Van de Star heeft gekozen voor Oneplanetcrowd als fundingplatform. ‘We hebben ze allemaal bekeken, maar Oneplanetcrowd biedt financieringsvormen die anderen niet bieden. Wij houden namelijk niet onze hand op, het ligt wat complexer. Ten eerste verkopen we kortingsbonnen voor klussen waar investeerders wat mee kunnen. Tweede is het een converteerbare lening. Afhankelijk van het bedrag dat een investeerder wil inleggen, van 250 tot 10.000 euro, loopt de rente op van 4 naar 8 procent.’
Tot nu toe is er sinds de oprichting 425.000 euro geïnvesteerd in Croqqer. De Stichting Doen droeg vorig jaar 25.000 euro bij. ‘Dat heeft ons in meerdere opzichten heel erg geholpen’, aldus Van de Star. ‘Hun criteria zijn heel streng. We hebben vier keer uitgebreid om tafel gezeten. Dat heeft ons erg geholpen. Ze vragen je het hemd van het lijf en dat dwong ons om na te denken over wie we zijn en wat we willen zijn. Dat wij buurtambassadeurs hebben en echt in de wijken actief zijn was een belangrijk punt voor de Stichting Doen om met ons in zee te gaan.’
Naamsbekendheid
De naamsbekendheid van Croqqer kreeg een boost dankzij de sponsoring van het RTL4 –programma De Klusbrigade. Het lijkt paradoxaal dat een jong bedrijf dat investeerders zoekt, zelf geld uitgeeft aan sponsoring. Maar zo zit het niet, legt Van de Star uit. ‘Zij hebben ons benaderd omdat zij een goede match zagen met hun programma. Dankzij hun vertrouwen hebben we de financiën in de vorm van een achtergestelde lening kunnen doen. Pas als wij gaan renderen, dan gaan we hen terugbetalen.’
Croqqer kan zichzelf nog niet bedruipen. Van de Star verwacht bij het huidige groeitempo eind dit jaar break-even te kunnen draaien. ‘Bij de gevraagde klussen is de verhouding tussen betaald en ruil fifty-fifty. Bij de daadwerkelijk uitgevoerde klussen is het ook fifty-fifty. Dus iedereen die zegt dat in Nederland geen klimaat voor vrijwilligerswerk meer is, moet eens goed naar onze data kijken. Die bewijzen het tegendeel.’
Elkaar helpen, dingen delen, en uiteindelijk een betere sociale cohesie zijn zaken die naadloos passen in de huidige tijdgeest, waarin de overheid zich steeds verder terugtrekt en veel afschuift op particulier initiatief. De timing van Croqqer kon niet beter, zegt Van de Star. ‘Croqqer is opgericht in de week na de troonswisseling vorig jaar. In zijn eerste Troonrede had onze nieuwe koning Willem-Alexander het over de participatiesamenleving. Dat is precies wat wij doen.’
Bron: http://www.sprout.nl/artikel/deeleconomie/croqqer-op-weg-naar-méér-buurtambassadeurs
Crowdfunding campagne: http://www.oneplanetcrowd.nl/project/croqqer